Thursday 11 January 2018

Punca- Punca Rumahtangga Bahagia

SOLAT & DOA 
Kita sebagai muslim, tentunya utama kita adalah solat dan solat itu merupakan akaun no 1 di akhirat yang perlu diisi oleh umat islam sebagai persiapan untuk kesana.Solat itu tiang Agama. Penghulu segala amal yang lain. Syarat sah untuk diterima yang lain. Yang pertama akan dihisab. Tidak ada alasan bagi sesiapapun untuk meninggalkannya. Ya,  solat itu merupakan salah satu kunci utama bahagianya rumah tangga.


" Firman Allah SWT: Dan mereka yang tetap memelihara solatnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. Yang akan mewarisi syurga firdaus; mereka kekal di dalamnya. (Al-Mu'minun 9,10,11)" 



SABAR 
Setiap pasangan mempunyai sifat kurang sabar atau sifat marah dalam diri, untuk bahagia, sabar adalah komitmen yang tinggi perlu dilakukan pasangan agar rumahtangga anda harmoni. Jika sifat marah melebihi sabar, maka anda dan pasangan anda akan menyelusuri jalan kemusnahan rumahtangga.




SALING BERKERJASAMA & MEMAHAMI 
Selepas kahwin, kita dan pasangan akan banyak  tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Yela, dahulunya bujang sekarang anak-anak sudah ada. Jadi jangan biarkan pasangan anda membuat semua kerja rumah terutama si isteri. Bayangkan, beliau bekerja tentunya, penat belum habis terpaksa sambung membuat kerja rumah dan menjaga anak di rumah. Bagi suami, tolonglah si isteri sedaya mampu anda, ini kerana tugas wanita 24 jam sehari, dan wanita itu adalah amanah anda. Ya, kita tahu anda penat mencari nafkah, dan ingatkan jugak, si isteri jugak penat mencari duitnya untuk meringankan beban anda.




TAAT, JUJUR & MENGHORMATI 
Setiap pasangan perlulah jujur, taat dan menghormati hak pasangan. Sebagai isteri, kita perlulah taat kepada suami, ini kerana si suami adalah syurga kita selepas ibu kita. Jujur pula, sang suami dan isteri perlulah jujur dari segi perkataan dan tingkah laku. Ini kerana elemen ini penting dalam rumah tangga. Jika tiada kejujuran, apakah matlamat kahwin anda.

KOMUNIKASI
Komunikasi adalah penting dalam rumahtangga, jika komunikasi anatara isteri dan suami mengalami masalah, segeralah diperbaiki, kerana komunikasi ini penting dalam membentuk persefahaman dan sebagainya.
TIDAK MEMBUAT PERBANDINGAN
Perlu diingatkan setiap pasangan, janganlah membuat perbandingan dengan ex boy/girl korang ke, bos korang dan lelaki /wanita di luar sana. Ingat, anda yang pilih pasangan anda dan mengahwini pasangan anda dan buat apa anda bandingkan dengan orang luar. Setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan. Jadi Allah jadikan kita dan pasangan kita lengkap melengkap untuk mengisi ruang kekurangan dalam rumah tangga.


Ingat, kita berkahwin dengan orang yang kita pilih, sayangilah pasangan anda sedaya anda dan pertahankanlah rumahtangga anda. Ini kerana, setiap laluan dan cabaran untuk bahagia memang selalu berada di sekeliling kita dan kita tidak nampak apa masalah yang akan datang dalam rumah tangga. Dengan itulah, solat dan doa itupenting serta utama dalam rumah tangga sebagai benteng dan tembok dalam mengukuhkan rumah tangga.


Banyak lagi faktor-faktor yang menyumbang kepada bahagiannya rumah tangga.  Dan diatas merupakan seidkit info mengenai rumahtangga. Anda semua bole google mana-mana blog untuk mendapatkan info mengenai punca bahagia rumah tangga. 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts