Friday 27 April 2018

Tip-tip : Travel Bersama Anak Kecil Menaiki Flight

Umumnya kita taukan, bila travel bersama anak-anak kecil akan membataskan pergerakkan kita ke sana sini, dan terutama bagi ibu pulak mesti pening nak memikirkan bagaimana nak packing barang-barang anak, apa yang perlu di bawa dan sebagainya. Bagi yang ada anak2 yang berumur 1 tahun kebawah pulak, perlu memikirkan makanan apa yang perlu dibawa.

Kali ni akak dan keluarga bercuti di Langkawi untuk 3hari 2 malam. Umur anak-anak akak pulak dalam 1 tahun dan 2 tahun 8 bulan. Bagaimana nak handle anak-anak ini dan apa keperluan perlu dibawa untuk travel terutamanya macam akak naik flight pergi ke sana.

Jom! Kita tengok senarai barang yang diperlukan untuk anak-anak anda ketika travel.
  1. Baju Tshirt biasa
  2. Baju jalan
  3. Baju tido
  4. Kasut & stoking
  5. Selipar
  6. Peralatan perubatan – contoh : ubat demam, krim ruam pampers, minyak telon, vick,
  7. Sabun mandian kanak-kanak ( head to toe) – pilih sabun jenis ni untuk memudahkan kerja packing dan menjimatkan ruang bagasi
  8. Tisu basah
  9. Pamper anak- akak bawa 30 keping seorang untuk 3h2m
Makanan baby/ kanak
  1. Bib baby
  2. Termos makanan
  3. Sudu & bekas tertutup
  4. Makanan coucous ( untuk buat bubur bayi )
  5. Serbuk ikan bilis
  6. Biskut baby / biskut chipmore ( untuk anak dewasa)
  7. Botol air anak – bagi ibu yang ada anak kuat minum air kosong, boleh bawanya sekali
Mainan anak-anak
  1. Teething baby
  2. Kereta mainan
  3. Buku warna warni
Container susu
Panduan untuk ibu yang ada anak masih menyusu botol (FM)
  1. Pencuci botol susu & berus ( bagi anak yang menyusu FM)
  2. Termos air panas
  3. Botol susu
  4. Susu tepung ( akak bawa setengah bag susu tepung untuk 3h2m)
  5. Container susu
Ok, akak dah senarai barang-barang di atas. So, kalau ada terkurang sana sini, bole je ibu-ibu diluar sana senaraikan barang tambahan. Bagi ibu yang pertama kali bawa anak naik flight disarankan mengguna bag drypers jenis backpacker, untuk memudahkan perjalanan anda. Untuk pengetahuan, biasanya, ada barang yang perlu dibawa ke kabin dan ada perlu disimpan di luggage.

Bag Drypers jenis Backpacker

Untuk yang ada bayi, anda boleh letakkan dalam BAG DRYPERS
  1. Sepasang baju anak anda
  2. Container susu
  3. Pampers  4 atau 6 keping – anggaran
  4. Tisu basah
  5. Mainan baby
  6. Makanan bayi seperti biskut
  7. Topi
  8. Dettol Anti-Bactreial Wet Wipes ( penting untuk kebersihan anak anda)
Mesti ibu tertanya-tanya, kenapa akak tak bawa air ke dalam flight?. Perlu di ingatkan, air maximum naik ke kabin hanya 100ml dan oleh itu, ibu-ibu jangan risau, sebab di sekitar ruang pelepasan di KLIA2 banyak menyediakan WATER PURIFIER untuk keperluan pengunjung di sana. Kadang-kadang boleh didapati di ruang persalinan pampers anak anda di sana. Sebelum naik flight, pastikan anak-anak anda dalam jagaan anda. Dan jangan risau anda jugak boleh bawa barang-barang anak anda masuk ke kabin seperti susu tepung yang di letakkan dalam container susu, jika anak anda nak menyusu, anda boleh membuat susu dengan meminta air panas & air suam daripada pramugari dalam pesawat. Begitu juga jika anak anda membuang kumbahan secara tiba2, anda boleh menyalin pampers di dalam kabin tersebut, pramugari akan memberi 1 plastik pada anda untuk membungkus sisa pampers anak anda.

 

Ketika kapal terbang berlepas, anda digalakkan menyusu bayi anak anda, ini kerana untuk mengurangkan tekanan & degungan di telinga ketika pesawat berlepas dan begitu jugak ketika pesawat landing di landasan. Selain itu, anda di galakkan menidurkan anak-anak anda untuk memberi keselesaan anak anda dan anda sendiri di dalam kabin pesawat.

Jadi, anak-anak kecil bila travel,ibu-ibu perlu senaraikan barang untuk dibawa, sebab kadang-kadang ibu ni boleh jadi pelupa sedikit disebabkan banyak benda dalam minda nak diingatkan. Jalan lain dengan kata mudah ialah SENARAIKAN barang dahulu sebelum packing di lakukan.

 


No comments:

Post a Comment

Popular Posts