Sunday 28 July 2013

Padang Besar, Perlis : Syurga Membeli-Belah di Utara Tanahair ?

Assalammualaikum!!!

Sebenarnya aku nak cerita pasal Padang Besar! Siapa pernah pergi Padang Besar? Dah berzaman aku dengar pasal Padang Besar ni, sejak kecik kot. Dan aku pon tak ingat samada aku pernah jejakkan kai ke sini atau pon tak. Yang aku rasa macam tak pernah je jejak kaki kat situ, so kira ni kali pertama lah aku jejakkan kaki ke Padang Besar ni.




Padang Besar terletak di sempadan Negeri Perlis dan Thailand (Bandar Songkhla) dan lokasinya adalah 35 km menghala ke Timur Laut bandar Kangar. Kalau dah ke sini, maka rugilah kalau tak singgah ke Padang Besar, kata mak aku barang-barang kat situ murah-murah terutamanya pinggan mangkuk dan periuk belanga. Menurut sumber yang boleh dipercayai, Padang Besar ni bertentangan dengan sebuah pekan di Thailand yang juga dinamakan Padang Besar.



Kat sinilah adanya pasar terbuka (open market) di mana konsepnya para peniaga dari Selatan Thailanddan Utara Malaysia bebas berbiaga di sini. Kalau perati betol-betol pun memang banyak orang Siamberniaga kat situ, dengar la bahasa yang diorang guna, memang bahasa Siam. Memandangkan kami pergi Padang Besar ni, time cuti sekolah dan Hari Raya pulak tu, maka keadaan memang sesak la jugak. Aku try juga cari signage Padang Besar tapi tak jumpe, pasrah je la.




Apa yang pasti ada beberapa bahagian di kawasan Padang Besar ni, bahagian hadapan ada kawasan tempat makan (restoran atau gerai-gerai makanan) dan ada juga kawasan pasar seakan-akan pasar tani, sementara di bahagian tengah dan belakang ada bangunan pasar yang menjual pelbagai jenis pakaian, pinggan mangkuk, periuk belanga dan sebagainya. Ada jugak buah-buahan seperti limau bali dan salak di jual di sini.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts